Zgodnie ze statutem NIST Rada Programowa składa się z 15 członków powoływanych i odwoływanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. W skład Rady Programowej wchodzą:
1) czterej członkowie - przedstawiciele Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji;
2) ośmiu członków rekomendowanych przez ogólnopolskie organizacje jednostek samorządu terytorialnego stanowiące stronę samorządową w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego,
3) trzech członków spośród osób rekomendowanych przez:
– jednostki naukowe w rozumieniu przepisów o zasadach finansowania nauki, które w zakresie działalności statutowej prowadzą badania naukowe lub prace rozwojowe w zakresie problematyki samorządu terytorialnego,
– organizacje pozarządowe wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego, których celem statutowym jest problematyka samorządu terytorialnego.
Obecny skład Rady Programowej
dr hab. Robert Gawłowski, profesor na Uniwersytecie WSB Merito w Bydgoszczy. Administratywista i politolog. Zainteresowania badawcze Pana Profesora skoncentrowane są wokół zagadnień dotyczących samorządu terytorialnego, relacji rządowo-samorządowych oraz obszarów metropolitalnych. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych, publicystycznych oraz opracowań eksperckich. Pracę naukową łączy z praktyką doradzając w instytucjach krajowych i międzynarodowych.
Jan Maciej Czajkowski, współprzewodniczący Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Były prezydent Zgierza, od 2003 do 2010 r. dyrektor Wydziału Informatyki i pełnomocnik prezydenta Łodzi ds. informatyzacji miasta oraz standardów ISO, do 2012 r. pełnomocnik prezydenta Łodzi ds. współpracy z organizacjami samorządowymi.
Eugeniusz Gołembiewski, ur. 1959 r. w Kowalu. Absolwent Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Wydział Nauk Humanistycznych Filologia Polska, spec. Upowszechnianie Kultury, Studia Podyplomowe - Uniwersytet Warszawski Samorząd Terytorialny i Rozwój Lokalny.
Burmistrz Kowala od 1 czerwca 1990r. Wiceprezes Unii Miasteczek Polskich, członek Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz Zespołu Finansów Publicznych KWRiST – finanse samorządowe stanowią główny przedmiot jego zainteresowania i temat wystąpień publicznych.
Jego pasją jest zieleń w przestrzeni publicznej, która była prezentowana wielokrotnie w mediach, w tym w programie TVN – Maja w ogrodzie – odcinek 514 „Kowal miasto ogrodów”. Prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Króla Kazimierza Wielkiego z siedzibą w Kowalu.
Stanisław Jastrzębski, absolwent Akademii Rolniczo-Technicznej na Wydziale Medycyny Weterynaryjnej. Ukończył wyższe studia specjalistyczne w zakresie polityki rolnej Wspólnoty Europejskiej oraz Studia Podyplomowe w zakresie samorządu terytorialnego i rozwoju lokalnego.
Swoją pracę zawodową rozpoczął w Państwowym Zakładzie Leczniczym dla Zwierząt w Somiance. Od roku 1986 był kierownikiem Państwowego Zakładu Leczniczego dla Zwierząt w Długosiodle. Jednocześnie pełnił funkcję Wiceprezesa Warszawskiej Izby Lekarsko – Weterynaryjnej. W roku 1990 rozpoczął prywatną praktykę lekarską w Lecznicy dla Zwierząt w Długosiodle, piastując jednocześnie stanowisko Prezesa Wojewódzkiego Samorządu Lekarskiego Województwa Ostrołęckiego.
W latach 1998 -2002 był Starostą Powiatu Wyszkowskiego. Od 2002 roku pełni funkcję Wójta Gminy Długosiodło. Od lat współpracuje ze Związkiem Gmin Wiejskich RP, aktualnie jest Przewodniczącym Związku.
Doświadczony urzędnik i aktywny samorządowiec.
Krzysztof Kosiński, od grudnia 2014 roku prezydent Ciechanowa (obecnie trzecia kadencja). Od czerwca 2024 roku wiceprezes Związku Miast Polskich. Prawnik, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. W latach 2012-2016 doktorant nauk prawnych na WPiA UJ. Ukończył studia MBA na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Absolwent International Leadership Visitor Program Departamentu Stanu USA. W 2023 roku wyróżniony 1. miejscem w rankingu prezydentów miast do 100 tys. mieszkańców, opracowanym przez Dziennik Gazetę Prawną.
Sebastian Kozłowski, doktor habilitowany nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce i administracji. Pracownik Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego. Członek Polskiego Towarzystwa Nauk Politycznych. Autor licznych publikacji na temat transformacji systemowej w Polsce oraz problemów organizacyjnych samorządu lokalnego. W pracy badawczej wykorzystuje swoje doświadczenia zdobyte w roli praktyka. Związany przez wiele lat z samorządem terytorialnym jako radny (trzy kadencje) i zastępca burmistrza (dwukrotnie), a także urzędnik zajmujący kierownicze stanowiska w administracji rządowej i samorządowej.
Ryszard Paweł Krawczyk, ur. 1955 r. w Zgierzu. Studia na Wydziale Prawa i Administracji UŁ w latach 1974 -78 – kierunek prawo. Od 1 X 1978 do 30 IX 2024 r. pracownik naukowo – badawczy w Katedrze Prawa Konstytucyjnego WPiAdm. Autor ponad 190 prac z zakresu kontroli państwowej, odpowiedzialności konstytucyjnej, politycznej, samorządu terytorialnego, pozycji ustrojowej regionalnych izb obrachunkowych oraz finansów samorządu terytorialnego. Od 1 marca 1993 roku prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi. W latach 1995 – 2007 przewodniczący Komisji Legislacji i Orzecznictwa Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, w latach 2008 – 2013 przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych izb Obrachunkowych. Członek Kolegium wydawnictw KRRIO – „Finanse Komunalne”- dział Mienie o zamówienia Publiczne i „Orzecznictwo w Sprawach Samorządowych”- dział Regionalne Izby Obrachunkowe. Odznaczony w 2002 r. Srebrnym Krzyżem Zasługi, w 2009 r. Złotym Krzyżem Zasługi, w 2013 r. Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski .
dr Justyna Przedańska, doktor nauk prawnych, adiunkt w Zakładzie Ustroju Administracji na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego; od 2010 r. pracownik w Instytucie Nauk Administracyjnych na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego; absolwentka prawa, administracji i filozofii na Uniwersytecie Wrocławskim.
Sekretarz redakcji miesięcznika „Samorząd Terytorialny” od 2009 r. Zastępca redaktora naczelnego kwartalnika „Orzecznictwo w Sprawach Samorządowych” od 2010 r. W latach 2010–2014 redaktor prowadzący miesięcznika „Finanse Komunalne”. W latach 2014–2018 redaktor tematyczny kwartalnika „Wrocławskie Studia Sądowe”.
Autorka publikacji naukowych z zakresu teorii i prawa administracyjnego, samorządu terytorialnego, planowania i zagospodarowania przestrzennego, gospodarowania odpadami oraz filozofii prawa; w latach 2008–2018 autorka działu stałego „Przegląd Piśmiennictwa” w miesięczniku „Samorząd Terytorialny”.
Joanna Katarzyna Skrzydlewska, łodzianka z urodzenia i wyboru (ur. 17 lutego 1977 r.). Ukończyła studia na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego (na kierunku zarządzanie zasobami ludzkimi) oraz studia MBA IN COMMUNITY MANAGEMENT na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Posłanka na Sejm V (wybrana w 2005 r.) i VI kadencji (wybrana w 2007 r.). W wyborach w 2009 r. uzyskała mandat deputowanej do Parlamentu Europejskiego VII kadencji. W 2014 r. roku uzyskała mandat radnej Sejmiku Województwa Łódzkiego. Została powołana na członka zarządu województwa i pełniła tę funkcję do końca V kadencji.. W 2019 r. wróciła jednak do pracy w Urzędzie Miasta Łodzi (gdzie pracowała w latach 2003 -2005). W październiku tego roku została powołana na stanowisko zastępcy prezydenta Łodzi, które sprawowała do 2024 r. W wyborach samorządowych w 2024 r. ponownie uzyskała mandat do Sejmiku Województwa Łódzkiego. W czerwcu 2024 została wybrana na urząd marszałka województwa łódzkiego.
dr hab. Jakub H. Szlachetko, prof. uczelni - Przewodniczący Rady Instytutu Metropolitalnego; wykładowca akademicki na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego; dyrektor zarządzający i adwokat w firmie "SZLACHETKO konsulting".
Tadeusz Truskolaski, dr hab. Tadeusz Truskolaski, prof. UwB – od 2006 r. Prezydent Białegostoku. Od 2019 r. Prezes Zarządu Unii Metropolii Polskich, skupiającej 12 największych polskich miast. Wcześniej pełnił funkcję m.in. doradcy ministra rozwoju regionalnego. Pracował także w Rządowym Centrum Studiów Strategicznych nad Strategią Rozwoju Kraju oraz Programem Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej. Z wykształcenia ekonomista, absolwent Uniwersytetu Gdańskiego. Profesor Uniwersytetu w Białymstoku.
Bartosz Wiśniakowski, ur. 1983 r. w Warszawie. Absolwent studiów magisterskich na kierunku Finanse i Bankowość w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Dwukrotnie ukończył studia doktoranckie w Akademii Leona Koźmińskiego na kierunkach: nauki ekonomiczne oraz nauki o zarządzaniu. Ukończył także Master of Business Administration na Akademii Ekonomiczno-Humanistycznej w Warszawie. Od 2009 do 2018 roku – ekspert ds. ekonomiczno-finansowych, kolejno w: Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Instytucie Nafty i Gazu – Państwowym Instytucie Badawczym i w Ministerstwie Energii. W latach 2018–2024 zastępca Burmistrza Dzielnicy Wilanów Miasta Stołecznego Warszawy. Radny województwa mazowieckiego w VI kadencji Sejmiku (2018–2024). Od czerwca do października 2024 r. był zastępcą dyrektora Departamentu Administracji Publicznej w MSWiA. Z dniem 1 października powołany na stanowisko Dyrektora Generalnego w MSWiA.
Hanna Zdanowska, absolwentka Wydziału Budownictwa i Architektury na Politechnice Łódzkiej. W l. 1983-1988 majster w Łódzkim Kombinacie Budowlanym „Zachód", w l. 1988-1991 właścicielka przedsiębiorstwa konfekcyjnego. W l. 2001-2007 dyrektorka Łódzkiej Izby Przemysłowo-Handlowej, pełniła funkcję wiceprzewodniczącej Stowarzyszenia Wychowanków PŁ, od 2005 r. członkini PO. W l. 2007-2010 posłanka na Sejm RP. Samorządowczyni: w l. 2006-2007 radna Łodzi, w 2007 r. wiceprezydent miasta. Od 2010 r. prezydent Łodzi.
Tomasz Zygnarowski
Od 2018 roku pełni funkcję Burmistrza Wąbrzeźna, a z samorządem związany jest od 2003 roku. W latach 2011-2018 pracował w Urzędzie Gminy Płużnica, gdzie przez 5 lat pełnił funkcję zastępcy wójta. W pracy samorządowej stawia na partycypację mieszkańców oraz budowanie społeczeństwa obywatelskiego. Włączanie mieszkańców w procesy decyzyjne jest dla niego kluczowe. Wierzy, że dialog oraz transparentność działań stanowią podstawę budowania dobrych warunków do życia.
Ul. Zielona 18
90-601 Łódź
Tel. +48 42 633 10 70
Tel. +48 503 615 663
NIST sekretariat
E-mail: sekretariat@nist.gov.pl
ePUAP adres: /NIST/SkrytkaESP
e-Doręczenia: AE:PL-91025-87686-UBSDF-31
Nip: 727-279-74-30
Regon: 362481973
Mapa