NIST - powrót do strony głównej
Strona główna » PLAN BADAŃ NARODOWEGO INSTYTUTU SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO NA ROK 2025

PLAN BADAŃ NARODOWEGO INSTYTUTU SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO NA ROK 2025

A+ A-

1. Co dalej z finansowaniem działalności samorządów?

Projekt ten bezpośrednio odnosi się do nowej Ustawy z dnia 1 października 2024 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i w rzeczywistości składa się z kilku komponentów. W szczególności obejmuje: (i) mechanizmy finansowania zadań oświatowych, w tym rekomendacje dotyczące modyfikacji algorytmu potrzeb oświatowych, (ii) potrzeby wyrównawcze – w tym krytyczną analizę i rekomendacje dotyczące przyjętych w ustawie determinant wydatkowych;  ich skutki dla gmin, a także ocenę determinant wydatkowych, (iii) krytyczną analizę i rekomendacje dotyczące potrzeb ekologicznych (w szczególności wag dla poszczególnych form ochrony przyrody) oraz analizę funkcji rekompensującej (możliwą utratę dochodów) i motywacyjnej (zachęcającą do tworzenia obszarów przyrody chronionej); (iv) rekomendacje zmian mających na celu zwiększenie autonomii finansowej samorządów po stronie dochodowej – m.in. zmiany dotyczące naliczania udziałów w podatku PIT, zmiany w podatkach i opłatach lokalnych. Badania te będą zawierały liczne, oryginalne modele i analizy przygotowane przez pracowników NIST, ale będą także przywoływać i wykorzystywać wcześniejsze badania prowadzone w Polsce.  Efektem projektu mają być rekomendacje dotyczące zmian w ustawie o finansowaniu jst, które mogą być wzięte pod uwagę w ramach zapisanego w ustawie monitoringu jej wdrażania w pierwszej połowie 2026 r.

2. Współpraca i konflikty samorządów w obszarach metropolitalnych
i w mniejszych aglomeracjach

To przedsięwzięcie badawcze stanowi odpowiedź na ożywioną dyskusję publiczną dotyczącą zarządzania obszarami metropolitalnymi w Polsce (m.in. w kontekście toczących się prac nad ustawą metropolitalną/ustawami metropolitalnymi). Jednak problem koordynacji działań na obszarze przekraczającym granice administracyjne miasta nie dotyczy tylko największych aglomeracji (obszarów metropolitalnych). Wydaje się, że jednym ze sposobów radzenia sobie z tymi problemami dotychczas była próba aneksji okolicznych terenów, z czym bardzo często wiązały się konflikty między władzami samorządowymi, angażującymi też silnie społeczności lokalne.

W ramach tego projektu chcemy podjąć dwa zagadnienia. Pierwszym z nich jest próba przyjrzenia się Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii prawie osiem lat po wprowadzeniu ustawy o związku metropolitalnym w województwie śląskim. Interesują nas efekty funkcjonowania GZM (skutki dla gospodarki lokalnej), ale także percepcja funkcjonowania GZM przez gminy nienależące do metropolii, ale bezpośrednio z nią sąsiadujące.

Drugim elementem tego projektu jest inwentaryzacja „konfliktów o przestrzeń” w mniejszych aglomeracjach miejskich w Polsce związanych najczęściej z rozlewaniem się miast. Elementem tego opracowania będą także praktyczne wnioski w sprawie ewentualnych zmian regulacji prawnych dotyczących granic jednostek samorządowych w Polsce.

3. Wpływ depopulacji na obszarach wiejskich na funkcjonowanie samorządów

Zjawisko tzw. kurczących się miast (shrinking cities) jest stosunkowo dobrze zbadane, niemniej jednak istniejące badania pozostawiają na uboczu obszary wiejskie (które to przede wszystkim dotknięte są zjawiskiem depopulacji), a także koncentrują się na opisie samego zjawiska demograficznego, a nie na proponowanym przez nas wpływie zjawiska na funkcjonowanie samorządu. W związku koncentrujemy się w szczególności na następujących wymiarach: (1) wpływ na koszty dostarczania i dostępność usług publicznych, (2) wpływ na funkcjonowanie administracji (np. zagadnienie rekrutacji specjalistów), (3) wpływ na demokrację lokalną (m. in. konkurencyjność wyborów, popularność populistycznych koncepcji). Jednym z elementów tego projektu jest analiza związków między depopulacją i likwidacją szkół  (i odpowiedź na pytanie badawcze, czy i ew. w jakim stopniu likwidacja małych szkół wiejskich przyspiesza procesy depopulacji). Rozpoczęcie prac w ramach projektu planowane jest w roku 2025, ale zasadnicza część badania (w tym badanie terenowe) będzie realizowane w 2026 roku.

4. Cykliczne badanie sondażowe pracowników administracji samorządowej

Podczas gdy relatywnie dużo wiemy o liderach lokalnych, stosunkowo mało uwagi poświęca się ich „zapleczu” – pracownikom administracji samorządowej. Istniejące nieliczne badania dotyczą wąskich zagadnień, np. potrzeb szkoleniowych czy postrzegania urzędników przez społeczeństwo. Badanie miałoby objąć z jednej strony ocenę warunków pracy, zadowolenia i planów dotyczących kariery zawodowej pracowników administracji samorządowej w Polsce, z drugiej – ocenę kondycji samorządów oraz opinie na temat zarządzania jednostkami samorządowymi. Badanie, oprócz komponentów stałych, realizowanych w każdej edycji, zawierać będzie także komponenty zmienne, które będą dotykały istotnych, aktualnych zagadnień. W pierwszej edycji planujemy w ramach komponentu zmiennego podjąć temat świadomości zmian klimatycznych i lokalnych polityk adaptacji do zmian klimatu. Pierwsza edycja badania sondażowego pracowników administracji samorządowej planowana jest jesienią 2025 roku.

5. Diagnoza finansów samorządowych

Pogłębiona analiza stanu finansów samorządowych miałaby w porównaniu z dotychczas prezentowanymi diagnozami charakter nowatorski z uwagi na objęcie monitoringiem nie tylko danych o budżetach samorządowych, ale także zakładów budżetowych oraz działających w sferze użyteczności publicznej spółek komunalnych. W ramach tego projektu analizie poddane zostaną dane finansowe spółek komunalnych oraz omówiona zostanie rola tych spółek w wykonywaniu zadań samorządów. Innym elementem tego projektu jest analiza finansowania zadań zleconych samorządom, obejmująca analizę sporów sądowych toczonych przez samorządy w związku z realizacją tych zadań, a także  badanie wielkości rzeczywistych wydatków samorządów na realizację zadań zleconych, a także analizę skali niedofinansowania zadań zleconych JST w świetle orzecznictwa sądów powszechnych. Elementy raportu diagnostycznego zaplanowane są na rok 2025, ale duża część prac będzie kontynuowana w roku 2026.

Plan badań na rok 2026 będzie przedstawiony w ostatnich miesiącach roku 2025.

 

 

PDF
kontakt

ul. Zielona 18
90-601 Łódź
Tel. +48 42 633 10 70
Tel. +48 503 615 663
Godziny pracy sekretariatu: 8.00-16.00


NIST sekretariat
E-mail: sekretariat@nist.gov.pl

ePUAP adres: /NIST/SkrytkaESP
e-Doręczenia: AE:PL-91025-87686-UBSDF-31

Nip: 727-279-74-30
Regon: 362481973
Mapa

rss

Copyright © 2025 Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego