Dlaczego warto korzystać z CAF?
Struktura: jak to działa?
Struktura dziewięciu pól identyfikuje główne aspekty wymagające uwzględnienia w każdej analizie organizacyjnej. Kryteria 1-5 (czynniki sprzyjające - enablers) odnoszą się do praktyk zarządczych organizacji. Określają one, co organizacja robi i jak podchodzi do swoich zadań, aby osiągnąć pożądane rezultaty. W kryteriach 6-9 wyniki osiągane w obszarze obywateli/klientów, ludzi, odpowiedzialności społecznej i kluczowych wyników są mierzone za pomocą pomiarów percepcji i wyników.
Każde kryterium jest podzielone na listę podkryteriów. 28 podkryteriów określa główne kwestie, które należy wziąć pod uwagę podczas oceny organizacji. Są one zilustrowane przykładami, które bardziej szczegółowo wyjaśniają treść podkryteriów i sugerują możliwe obszary, którymi należy się zająć, aby zbadać, w jaki sposób administracja spełnia wymagania wyrażone w danym podkryterium.
Przykłady te reprezentują dobre praktyki z całej Europy. Nie wszystkie z nich są istotne dla każdej organizacji, ale wiele z nich można potraktować jako punkty, na które należy zwrócić uwagę podczas samooceny. Włączenie wniosków z oceny czynników sprzyjających i kryteriów wyników do praktyk zarządczych stanowi cykl ciągłej innowacji i uczenia się, który towarzyszy organizacjom w ich drodze do doskonałości. Nie modyfikując struktury modelu, a jedynie dostosowując przykłady i język, zdefiniowano sektorowe wersje modelu, aby ułatwić wdrożenie CAF i uczynić je bardziej efektywnym dla każdej organizacji.
Podsumowując: Najważniejsze fakty o CAF
CAF to zarządzanie jakością
CAF jest samooceną dokonywaną przez członków organizacji
CAF potrzebuje zespołów samooceny
CAF jest kwestionariuszem składającym się z 200 pytań
CAF oznacza konsensus
CAF jest przewodnikiem po zarządzaniu publicznym i governance
Samoocena CAF jest narzędziem do identyfikacji obszarów wymagających poprawy
CAF to Benchlearning
* Benchmarking jest sposobem na odkrycie, jakie są najlepsze wyniki osiągane - w danej firmie, przez konkurenta lub w zupełnie innej branży. Informacje te mogą być następnie wykorzystane do zidentyfikowania luk w procesach organizacji w celu osiągnięcia przewagi konkurencyjnej, lepszej wydajności.
*Benchlearning to nauka poprzez przyglądanie się sposobowi, w jaki wiodące organizacje w danej dziedzinie lub branży podchodzą do jakiegoś procesu.
Źródła:
https://www.respaweb.eu/78/pages/56/what-is-caf
https://www.caf-network.eu/About_CAF